Matkonservering er en rekke ulike gamle teknikker, utviklet for å bevare mat lenge, i tider der frysere og kjøleskap ikke fantes ennå. Der fantes mange teknikker for å konservere mat, enten kunne man gjøre syltetøy med sukker, for å bevare frukt og bær, eller også med t.e.x. tørking og salt for f.eks fisk. Dette gjør man fortsatt i dag. Men en teknikk som har falt fra vårt moderne kosthold i dag er den fermenterte maten.


Fermentering
er en metode der man lar maten “gjære” i en kjemisk process som konserverer maten slik at den holder lenge. Fordelen med denne metoden, er at selve fermenteringen skaper gode bakterier (probiotika), som også er veldig bra for vår mage- og tarmfunksjon.

“Tarmene er kroppens glemte organ. Ny forskning viser at bakteriene der kan være avgjørende for helsen vår. Tarmbakterienes mangfold og balanse k an påvirke alt i fra irritabel tarm til depresjon, men kan også påvirke hvis vi utvikler diabetes, blir allergiske eller får astma.”
dn.no – buktalerne

Helsemessige fordeler med å spise mat som gir deg en forbedret tarmflora kan være:

  • – Bedre fordøyelse
  • – Bedre opptak av næringstoffer fra maten
  • – Stimulere og stabilisere immunforsvaret
  • – Dempet betennelsesnivå i kroppen
  • – Minske muskel- og skjelettplager
  • – Lettere til sinns
  • – Bedre hukommelse
  • – Økt evne til å føle motivasjon
  • – Redusere angst og depresjon

Les mer

Du kan enkelt fermentere mange ulike grønnsaker, og få både helsemessige og smaksmessige fordeler på middagsbordet. Hvorfor ikke prøve å fermentere hvitkål – og da få din egen hjemmelagde surkål, passer for feks: Kalkun, skinkestek, ribbe, kotletter, smakssterke pølser, juleskinke, osv. Prøv det til pizza! – en smaksopplevelse.

Se her for hvordan du kan lage din egen fermenterte hvitkål.

Kombucha er en gammel tradisjonell måte å fermentere te, som har sine røtter fra Kina. Å drikke fermentert te er en enkel måte å sikre sitt inntak av probiotisk mat. Man kan spore helsedrikken tilbake til flere hundre år før Kristus. Men de seneste åren har kombucha blitt mye populært i USA, og blant kjendiseliten er Kombucha en av de seneste helsetrendene. Man får kjøpt kombucha i flasker, og i norske helsekoster koster den ca 110kr flasken. Lager du egen kombucha koster det bare noen få kroner per liter.

Hvis du ønsker å lage egen kombucha trenger du:

1 glass beholder ca 2liter
Vann – 1,5 liter
Te – 4 poser eller 4 spiseskjeer løsvekt. Sort fungerer best, eller grønnt. Helst økologisk da det inneholder minst tilsetningstoffer og rester av toksiner fra odling.
Sukker – 5 spiseskjeer. Helst økologisk her også, jeg har testet rørsukker, men en blanding av hvitt- og rørsukker fungerer best.

Kombuchakultur/scoby – Dette er det som gir bakteriekulturen i kombuchaen. Scoby’n er en manetaktig sopp som skall ligge oppe i glasset, spise opp sukkeret, og gjennom den kjemiske reaksjonen fermenteres teet. Mens teen fermenterer dannes en baby (en ny liten scoby-baby) på toppen av teen i glasset. For hver batch vil du få en eller flere nye babyer, som kan brukes til mer brygging. Å få tak i en kombuchamamma er ikke så vanskelig, du kan sikkert finne en som gis bort eller selges på internett. Jeg har selv noen som jeg kan gi bort – i Oslo. Kontakte meg via Facebook: www.facebook.com/bodymindoslo eller info@bodymindoslo.no


På bildet ser du mitt “kombucha-scoby-hotell”, som jeg holder i live med litt ekstra te/sukker tills de blir brukt for nye oppdrag… Kanskje en av dem blir din start til egen kombucha!?

Fremgangsmåte:
Kok opp vann, te og sukker i en bolle. Ta den bort fra varmen og la den stå, til den er nede i romstemperatur. Sile bort tebladene/ta bort posene og hell opp i glasset. Legg i scoby´n sammen med et par dl fra den forrige batchen.

La stå uten lokk, men tildekket av papir, i ro og romtemperatur i noen dager. Etter ca 5-7 dager kan du smake på den, den skal smake litt vineger og lukte litt eddik og du avgjør selv hvor mye sukkersmak du vil ha i den. Når den passer din smak heller du opp det fermenterte teet i flasker med tett lokk. Spar noen desiliter sammen med scobymamman og babyen for å sette neste batch med.

Jeg har hatt noen batcher som stått i flere uker. Men hvis sukkeret er helt borte er det virkelig på tide å sette en ny batch, Scoby´n lever på sukker og hvis den ikke får det dør den. Da blir den sort til fargen.

Flaskene med det fermenterte teet kan du enten:
– Stille dem rett inn i kjøleskapet og drikke av direkte.
eller
– La stå i sin lufttette flaske i romstemperatur noen dager till, da dannes kullsyre i flasken.

Jeg har vennet meg til å tåle mer og mer smak og probiotika (en uvant mage kan reagere litt med gass i starten:) med kun noen spiseskjeer om dagen i begynnelsen. Nå drikker jeg noen dl om dagen, gjerne spedd ut med litt vann, å drikke til maten. Gott, sunnt og veldig frisk alternativ til å bare drikke vann.